PN interviewed in Swedish – Region Skånes Kulturstipendium (2006)
Kulturstipendiat Peter Nilsson
Kulturnämndens motivering
Peter Nilsson har på kort tid blivit en av de mest anlitade trumslagarna i södra Sverige. I sitt samarbete med många kända namn har han vunnit uppskattning för sin kreativa musikalitet. Peter får Region Skånes kulturstipendium på 25 000 kronor för ett trumspel präglat av ovanlig lyhördhet i förening med stark personlig utvecklingsambition.
Intervju i tidningen Och:
Jazzmäster på trummor
Trummor var ett självklart val för Peter Nilsson när han som tioåring skulle välja instrument i Kommunala Musikskolan i Eslöv. Nu, 20 år senare, är han en flitigt anlitad trummis i en mängd olika jazzgrupper.
– Jag har alltid gillat svänget och energin i jazzen liksom improvisationsmomentet. Just det har blivit alltmer viktigt för mig. Och jag gillar att spela i skiftande konstellationer och med olika musiker som lockar fram olika sidor av mig själv.
Peter uppskattar att spela i band som fungerar kollektivt med en jämlik dialog mellan musikerna. Ingen är mer stjärna eller solist än någon annan. Han vill att musiken ska få röra på sig, att samma låt kan gå åt olika håll beroende på humör och situation.
– Jag strävar efter att vara med i sammanhang där den viljan finns. Det blir mer oförutsägbart, både för lyssnarna och för oss musiker.
Ett trumset är ett komplett instrument med bas-, mellan- och diskantregister som kan kombineras på olika sätt. Peter tror att hans spel uppfattas som varierat, rörligt och organiskt. Genom sitt spelsätt erbjuder han många olika möjligheter för sina medmusiker, han bygger upp en egen ljudbild som de kan röra sig in och ut ur.
– Om man lyssnar på bara mitt spel så är det en helhet i sig som mina medmusiker kan hitta olika öppningar i. Det finns mer än en möjlighet i varje ögonblick, musiken kan vända och vrida på sig. Jag ser mig mer som gruppmusiker än kompmusiker och är mer interaktiv än en del andra trummisar.
Peter har de senaste fem åren begränsat sig till ett litet trumset. Att se och upptäcka vilka möjligheter det ger istället för att utöka det med fler pukor och cymbaler, utmanar hans fantasi och kreativitet.
Han lyssnar mycket på musik och betraktar sig i mångt och mycket som en person som ständigt lär sig mer om musik.
– Min drivkraft är att jag vill komma ännu nämre kärnan i det som jag håller på med. Jag har fått så många kickar av musik men vill komma ännu längre. Jag vet vart jag är på väg musikalisk och det finns ett par trummisar i New York som jag inspireras av och ibland även tar lektioner av.
Musikaliska förebilder finns det gott om. Främst står John Coltrane.
– Övertygelsen och djupet i hans musik inspirerar. Jag återvänder ständigt till hans musik.
Peter är trummis i sex fasta jazzgrupper, en av dem brorsans ”Anders Nilssons Aorta”. Förutom de fasta grupperna spelar Peter, mer eller mindre ofta, i ytterligare 10-15 konstellationer. Tillsammans med sju andra musiker i Malmö-Lund driver han sedan 2003 skivbolaget Kopasetic.
Han har utbildat sig på Skurups folkhögskola och Malmö musikhögskola. Nu undervisar han själv på båda skolorna. Men framför allt ser han sig som frilansansande jazzmusiker, redan med tio års erfarenhet, och han tycker om mixen av livespelningar, repetitioner, turnéer och skivinspelningar.
– Jag vill egentligen ha mer av allt. Men även om intresset för jazz har ökat så är det svårare än på länge att få spelningar. Det behövs fler arrangörer och fler musikscener.
Text: Göran Nilsson